BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 9 November 2016

🌹AKU DAN HATI

Aku Dan HATI:
Tazkirah Harian 17 Muharram 1438H

Mahal Saat Diperlukan.

Air sangat penting dalam kehidupan manusia.Kita tidak dapat hidup tanpa air.Dengan kasih sayang dan rahmat Allah kepada manusia,Allah menjadikan air dalam kuantiti yang sangat banyak.Pada masa ini,apalah harga segelas air? Sangat murah.Jika ada yang meminta,kita bersedia memberinya percuma. 

Namun mari kita bayangkan satu situasi. Apabila seluruh dunia mengalami kemarau hingga air sangat sukar diperolehi.Ketika semua manusia kehausan,harga segelas air menjadi lebih mahal daripada petrol. Bahkan semakin manusia memerlukannya,semakin tinggi harga air tersebut.
Segelas air yang sangat murah menjadi mahal apabila diperlukan.Begitu juga amal ibadah kita seperti solat,zakat,sedekah, haji dan lain-lain.
Pada masa itu kita belum menyedari harga amal ibadah kita sebab kita belum memerlukannya. Kita masih hidup dalam dunia yang mengagungkan kebendaan. Semua diukur dengan harta,jawapan,populariti dan kuasa.Justeru, siapa yang memiliki salah satu daripadanya akan dipandang tinggi dan dihormati.

Namun apabila kita meninggalkan dunia,lalu berpindah ke alam akhirat,pada saat itu kita tersedar bahawa kayu ukur dunia tidak lagi digunakan.Hamba dunia akan menggigit jari dan berkata dengan penuh penyesalan;"Tidak berguna lagi hartaku,telah binasalah kekuasaanku."
Pada masa yang sama,amal kebaikan yang sebelumnya sangat murah menjadi sangat mahal. Semua orang memerlukan amal kebaikan untuk menyelamatkannya daripada neraka. Pada hari itu,orang yang paling terhormat bukan lagi orang yang banyak hartanya,akan tetapi orang yang paling baik amalannya.

Wallahu A'lam
Semoga bermanfaat 👌💚

0 comments: