BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 11 January 2017

Doaku di Hari Lahir ini 🎂🎂🎂

Seuntai Doa dan Harapan
... tika ada rasa berdetik di sudut hati mengharapkan kasih SayangNya.

Puji dan syukur ku panjatkan kepadaMu ya Allah kerana sampai saat ini Engkau masih memberikanku kesempatan untuk bernafas dan menghela udara segar di bumiMu yang indah ini. Dengan penuh kesedaran aku mengakui bahwa dengan bertambahnya usiaku bererti Engkau memberi aku peluang utk muhasabah diri dan menilai sejauhmana pengabdianku terhadapMu. Namun kuakui bahawa aku adalah kalangan mereka yg sering melupakanMu.. Kdgkala aku tersasar dlm mentafsir apa yg Engkau anugerahkan dan apa yg Engkau ujikan terhadapku sama ada yg aku sukai atau yg mendukacitakan diriku. Aku cuba memupuk dan membina rasa dgn meyakini segala yg berlaku dlm perjalanan kehidupanku ini adalah kerana Engkau sebenarnya punya rencana yang amat baik demi membimbingku ke jalan yang Engkau redhai.

Dalam detik perjalanan waktu yang menginjak ke usia sebegini, Jadikanlah hambaMu ini yang stiasa  mentaatimu, khusyuk dan tawadhu dalam menjalani kehidupan serta menerima setiap hikmah dan berkahMu. Didiklah diriku agar mampu menilaitafsir suara2 tarbiah disebalik ujian dan dugaanMu terhadap diri ini. Hari ini. . secara zahirnya bertambah usia dalam hitunganku dgn bertambahnya tahun kehidupanku namun hakikatnya akan berkurangan pula usiaku dalam hitunganMu.

Ya Allah satu keinginanku di hari ulang tahun kelahiranku ini adalah agar selalu mampu membahagiakan mereka yang aku sayangi dan selalu dalam jalan yang Engkau redhai.
 Ya Allah berikanlah petunjuk kepadaku agar aku selalu menjadi hamba yang kuat, sabar dan ikhlas dalam menghadapi kehidupan ini, dan bimbingkanlah diri ini agar selalu menjadi peribadi yang bijaksana dalam menghadapi segala persoalan di dunia yg fana ini.

Mudah2an aku mampu memanfaatkan sisa usiaku dengan sebaik  mungkin dengan kebaikan-kebaikan dalam berbagai bentuk. Ya Allah, dengan penuh harap aku memohon semoga Engkau meredhai setiap hembusan dan helaan nafasku, detakan nadi dan jantungku, desir rasaku, kejapan mataku, langkah kakiku dan setiap tindakan dari setiap anggota badanku dan pancainderaku.

Ya Allah… Ya Rahman,
Tiba juga diriku pada usia sekarang ini
Di mana pada hari ini, aku harus menjadi lebih bijaksana, menjadi teladan bagi orang lain khususnya yg mereka yg ku sayangi.
Di mana pada hari ini, aku harus menjadi lebih dekat denganMu Ya Rabb…

Ya Allah… Ya Rahman, jika Engkau menambahkan usiaku ini..
Panjangkanlah usiaku, dlm keadaan hidupku  lebih bermanfaat bagi orang lain
Panjangkanlah usiaku, dalam keadaan aku lebih  memandang hidup ini dengan penuh makna dalam kebesaranMu
Panjangkanlah usiaku, dalam keadaan aku mampu membimbing keluargaku untuk lebih berusaha berbakti kepadaMu
Panjangkanlah usiaku, dalam keadaan aku lebih  bersyukur atas segala rezeki serta nikmat yang Engkau anugerahkan kepadaku Ya Rabb…

Ya Allah… Ya Rahman,
Aku sangat percaya bahwa Engkau akan selalu memberikan yang terbaik buatku, buat orang tuaku, keluargaku, serta semua sahabat-sahabatku, yang selalu peduli terhadapku.
Hanya padaMu lah aku sentiasa mengabdi dan memohon pertolongan.
Ya Allah… Engkau Maha Pengasih dan penyayang , dengarilah dan perkenankanlah doaku ini, Amiin.

0 comments: