BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 2 August 2016

BELAJAR SEPANJANG HAYAT

🌹 BELAJAR SEPANJANG HAYAT 🍁

*Aku belajar dgn lebih banyak diam,* daripada lebih banyak bicara...

*Aku belajar bersabar* dari sebuah kemarahan...

*Aku belajar mengalah* dari sebuah keakuan...

*Aku belajar tersenyum* dari suatu kesedihan...

*Aku belajar tegar* dari suatu kehilangan...

πŸƒHidup adalah BELAJAR....πŸ‚
  
*Belajar bersyukur* meskipun tak puas...  

*Belajar ikhlas* meskipun tak rela....  

*Belajar taat* meskipun berat...  
*Belajar memahami* meskipun tak sehati...  

*Belajar sabar* meskipun terbeban...  

*Belajar memberi* walaupun tak seberapa ....

*Belajar mengasihi* meskipun disakiti....  

*Belajar tenang* meskipun gelisah...

*Belajar percaya diri* meskipun sulit...

*Belajar tabah* meskipun ujian banyak menerpa... 

Aku belajar...

_*Bahwa bukan setiap saat hidup ini indah,*_  kadang-kadang ALLAH  menyapaku melalui berbagai cara.  

Tetapi aku tahu bahwa DIA tidak pernah meninggalkanku, 

*_Sebab itu aku belajar menikmati hidup dengan bersyukur..._*    

Aku belajar.... 

*Bahwa tidak semua yang kuharapkan boleh menjadi kenyataan,_*

Kadang-kadang ALLAH  membelokkan rancanganku KERANA TAK SESUAI DENGAN RANCANGAN-NYA.

Tetapi aku tahu bahwa itu lebih baik dari yang mampu ku rancangkan, 
sebab itu aku belajar menerima semua itu dengan sukacita.    

Aku belajar.... 

_*Bahwa ujian itu  pasti datang dalam hidupku,*_  kerana Allah *pasti* menguji ummatNYA yang beriman...

*_Aku tak mahu dipengaruhi oleh syaitan untuk marah dan emosi,_*

aku tak mau menyalahkan orang lain, 

juga tidak mungkin aku berkata "ALLAH" tidak adil.  

Kerana aku tahu bahwa semua itu tidak akan melampaui kekuatanku,

*_Sebab itu aku belajar menghadapinya dengan sabar dan tawakkal...._*

Aku belajar.... 

*_Bahwa tidak ada kejadian yang perlu disesali & ditangisi_*, kerana semua adalah rancangan-NYA yang indah.

Maka dari itu, aku belajar bersabar, bersyukur & bersukacita dalam segala perkara.  

*_Kerana semua itu menyihatkan jiwa & menyegarkan hidupku..._*    

• Ketika "Kaki" sudah tidak kuat berdiri... "BERSIMPUHLAH"...
  
 • Ketika "Tangan" sudah tidak kuat menggenggam... *"LIPATLAH"...*
  
 • Ketika "Kepala" sudah tidak kuat ditegakkan... *"MENUNDUKLAH"...*
  
 • Ketika "Hati" sudah tidak kuat menahan kesedihan, *"MENANGISLAH "...*

• Ketika "Hidup" sudah tidak mampu untuk dihadapi, *"BERSABARLAH",* *"BERSUJUDLAH ",**" BERSERAH DIRILAH", "BERDOA-LAH"...* 

ALLAH  sentiasa setia bersama kita...  
dan apa sahaja yang kita minta dalam DOA dengan penuh keyakinan,  DIA akan mengabulkannya... 

*_Dengan syarat, kita mesti  sentiasa bertaqwa kepadaNya..._*   

ALLAH mendengar lebih dari yang kau katakan...

ALLAH  menjawab lebih dari yang kau minta...

ALLAH memberi lebih dari yang kau inginkan...
    
Kerana, di belakangmu ada kekuatan yang tidak terhingga... 
di hadapanmu ada kemungkinan tanpa batas,

disekitarmu ada kesempatan yang tiada akhir...

Lebih dari itu, di atasmu ada ALLAH yang sentiasa menyertaimu....

Yakinilah...

*_Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.…_*

# Ingatlah saudaraku...

*Cinta Allah kepada hambanya abadi, seperti sebuah lingkaran, tidak berawal dan tidak  berakhir...*

*Semoga kita mampu merasakan cintaNYA...*
πŸ˜ŠπŸ˜…πŸ˜˜πŸ˜₯😭

Ameen Ya Rabbal Alameen....

0 comments: